Kunstprofil:
”Portrætter og noget med naturen” er den første sætning der kommer til mig, når jeg tænker over
hvad det er Birthe Nissen kan og gør. For hun er først og fremmest portrætmaler, men naturens liv
ligger også hendes hjerte nært. I begge tilfælde, om det er naturen eller med mennesker, er hun en
skarp observatør, opmærksom og god til at mærke pulsen. I landskabsbillederne fanger hun
stemningen og i portrættet fanger hun mennesket i et intens og nærværende øjeblik.
Vi er helt tæt på personen, som optræder ubeskyttet og blottet. Et portrætbillede er en kunstnerisk
fremstilling af en person, som bliver genkendelig gennem de personlige træk der skildres. Man ser
ind i ansigtet og fastholder det. Man kan ikke se ned, se væk eller vende sig bort. Man udleverer
sig selv til omverdenen og giver beskueren tilladelse til at kigge ind bag ved facaden.
Når Birthe sidder med en person overfor sig og skal portrættere vedkommende, så ser hun det
skjulte liv, som bevæger sig inde bag ved. Og når hun formår at fastholde det og få det til at
brænde igennem i det tegnede eller malede portræt, så har hun et godt portræt og et autentisk
billede af et menneske og hvilket liv der er levet. Man kunne måske med rette sige, at det hun
portrætterer er det andet menneske der gemmer sig.
For Birthe Nissen er portrættegning et håndværk, men det er samtidig også en vidunderlig rejse,
hvor hun inviteres indenfor i mange forskellige personers inderste. For hver gang hun maler et
portræt får hun et unikt indblik i det pågældende menneskes liv. Mens pennen hurtigt og sikkert
flyder hen over papiret starter en samtale, som er så vigtig for processen og det færdige resultat.
For under samtalen og afhængig af hvilke emner der bliver berørt, lægger ansigtet sig i bestemte
folder og forskellige udtryk kommer frem. Hele følelsesregistret kan komme i spil og ses i
menneskets linjer og øjne, hvis man kigger dybt nok. Øjnene og ansigtets linjer fortæller mere end
man tror og er med til at definere det hele menneske.
Lige så meget Birthe kan forsvinde ind i et ansigt og historien hun finder der, ligeså meget holder
hun af naturens renhed uden menneskeskabte forstyrrelser. Naturen er hendes lade station og
energicenter. De oplevelser hun får ved at bevæge sig i det fri, brænder sig fast på hendes nethinde
og i hendes hukommelse. På relativ kort tid bemærker hun naturens interiør, træernes placering,
afstanden mellem grenen på træet, lysets indfald mellem grene og blade, skyggerne der falder og
forlænger træet. Birthes landskabsbilleder er ikke konkretiseret og skarpt malet op, men opleves
som fortolkningsfrie iagttagelser der omdannes til former, hvor vi ikke er i tvivl om den stemning
hun blev beriget med på sin tur i landskabet.
Der er et harmonisk farvevalg med gode lyse farver, der fint hænger sammen og komplimentere
hinanden godt og tilfører en let og fri struktur til motivet. Farverne varierer alt efter hvilket sted
eller område, der er fortolket. Der er stor forskel på om det er sydens varme brændte nuancer, det
nordiske mere skarpe lys eller den højfjeldske natur indhyllet i regn og tågedis, som dermed får et
mere køligt udtryk.
Der er en fin indgang ind i hendes billeder og vi får som beskuere lov til at være til stede midt i det
hele derude og tage del i Birthes begejstring for naturen og dens smukke mangfoldighed.
Af Kirsten-Marie Hedeland, kunstskribent og tv programvært på ”Kunst for Tiden”, oktober 2015
|